Skeiv historisk utstilling: Skape(t)

Fra og med 29. april vandrer utstillingen "Den skeive historiske utstillingen Skape(t)" fra institusjon til institusjon i Lillestrøm kommune.

""

For eldre og for alle

— Utstillingen retter seg mot eldre, sier Rosita Eliassen.

Hun er primus motor for utstillingen, og har sørget for å hente den til Lillestrøm fra Oslo.

— Men vi opplever allerede stor oppmerksomhet fra alle aldre, unge, midt i livet og eldre. Det er viktig formidling og jeg tror mange allerede har fått ny kunnskap.

Her kan du oppleve Skape(t)

29. april
Offisiell åpning på Sørvald bo- og behandlingssenter kl 17.00

30. april
Åpning på Åråsveien bo og omsorgssenter kl 11.00
Åpning på Pålsetunet bo og servicesenter kl 14.00
Åpning på Blaker bo og omsorgssenter kl 17.00

2. mai
Åpning på Laake kl 11.00
Åpning på Stalsberg bo og behandlingssenter kl 12.00
Åpning på LIBOS (Lillestrøm bo og behandlingssenter) kl 17.00

3. mai
Åpning på Skedsmotun bo og behandlingssenter kl 11.00

Kuratorer og multikunstnerne Inge Ås og Frederick Nathanael deler engasjerende fortellinger og viser rundt i utstillingen. Anders Rogg, kjent fra Tramteaterets  ”Pelle Parafins Bøljeband”, synger og spiller piano.

Utstillingene er åpne frem til 27. mai.

Inkludering og forståelse for minoriteter

I alderdommen blir mange LHBT+personer usynlige. LHBT+-personer beskrives som ekstra sårbare når de har behov for helse- og omsorgstjenester. Mange eldre erfarer at heteroseksualitet tas for gitt i tjenestene, med tilhørende negative holdninger og diskriminering fra tjenesteytere. I frykt for å møte negative holdninger går mange tilbake inn i «skapet», og det er en overrepresentasjon av selvmord blant skeive eldre. Negative holdninger og diskriminering kan også føre til at utredninger og tjenester blir avbrutt, at personer utsetter bruk av tjenester og at personer unnlater å bruke tjenester.

Om utstillingen

Utstillingen "Skape(t)" med undertittel "Undergrunnsstemmer og frigjøringskamp i skeiv kunsthistorie” ble utviklet av den internasjonale kunstformidlingsorganisasjonen Pride Art, som inngikk et samarbeid med Oslo Bymuseum og kvinneverkstedet SFINXA i det offisielle skeive kulturåret 2022.