Budsjettforslaget - 2022

Forslag til budsjett for 2022 er lagt fram for kommunepolitikerne. Den 15. desember behandles budsjettforslaget av kommunestyret.

Det er kommunedirektørens jobb å legge fram forslag til budsjett, mens det er kommunepolitikerne som vedtar pengebruken til syvende og sist. Men heller ikke politikerne bestemmer over hver krone, fordi store beløp er bundet opp i den daglige driften – som igjen ofte er bestemt av nasjonale føringer.

Uansett: Det er ikke lite som skal til for å holde Norges 9. største kommune i gang. Driftsbudsjettet ligger på rundt 7 milliarder kroner, og investeringsbudsjettet ligger på nær 1,6 milliard. For disse pengene får du som innbygger rent vann i springen, nye omsorgsboliger, barnehageplass og bøker til utlån på biblioteket – samt alt som ligger derimellom. I tillegg bør vi ha litt penger «på bok», i fall det skulle dukke opp en uventet utgift. Kommunens budsjett er ikke helt ulike et vanlig husholdningsbudsjett – det er bare så mye, mye større!

Hva kan man få for 1,6 milliarder?

I budsjettforslaget for 2022 skal Lillestrøm kommune investere for mellom 1,5 og 1,6 milliarder kroner. Dette er mye penger. Hva kan man får for 1,6 milliarder (mrd.)?

• Du får en svært god fotballspiller. Erling Braut Haaland var verd 1,68 mrd. i år 2020
  • Du får nesten to F-35 jagerfly for 1,6 mrd.
  • En ny energiløsning for det nye regjeringskvartalet var anslått til 1,4 mrd. (Men viser seg å komme opp i nærmere 2,8 mrd.)
  • Opprinnelig kunne man fått nesten 1,5 stortingsgarasjer for denne summen, men sluttregninga viser at man bare kunne fått nesten 2/3 garasje for 1,5 mrd.
  • Man kan langt på vei få et fotballstadion. Et stadion i en bydel i Oslo kostet i underkant av 1,5 mrd. i 2017
  • Et halvt Munch-museum
  • -eller 100 millioner liter melk