Bli med inn i stemningsfulle, mystiske, mektige, vakre, skremmende og fascinerende bilder.

Bilder fra verden rundt

Naturfotograf Ole Martin Nilsen har reist rundt og fanget øyeblikk. Nå ønsker han å dele de med andre som ikke har muligheten til å legge ut på de samme reisene. Lidenskapen for fotografi og for å fortelle historier gjennom bilder er noe Ole Martin har hatt hele livet, og denne utstillingen er hans gave til oss alle.

Ole Martin Nilsen sitter med et kamera i hånden og Europas største sommerfugl på magen. Foto: Markus Lindholm

Med langt fremskreden MSA er hans siste ønske å dele disse øyeblikkene med andre gjennom utstillinger, og gi andre mulighet til å se verden gjennom hans øyne. Ikke minst er det en påminnelse til oss alle at lidenskap og kjærlighet til noe ikke endres med sykdom og alder. Tvert imot kan det bidra til å holde oss oppe og gi mening til dagene- både de gode og de mindre gode.

– Fotograferingen har tilført opplevelsene i naturen en ny dimensjon, nemlig formidlingen. Fotograferingen har alltid gitt meg noe å glede meg til, selv når verden har gått imot. Den er viktig for meg, ikke minst nå, for å leve og ikke bare eksistere. Fotograferingen har betydd stadig mer for meg, selv om funksjonsevnen svekkes, forteller Ole Martin Nilsen.

Ønsket å stille ut på omsorgsboligen

Seksjonsleder ved Sørumsand omsorgsboliger, Elin Byrkjedal, forteller at Ole Martin Nilsen, som beboer hos dem, kom til dem med et ønske om å stille noen av fotografiene sine der.

– Han ga tidlig uttrykk for at han ville gi noen bilder til omsorgsboligen for utsmykking. Vi ønsket å bistå slik at denne utstillingen skulle kunne gjennomføres. Jeg er veldig stolt av personalgruppen her som har stått på og bidratt for å få dette til.

Ole Martins ønske for utstillingen er å gi beboere og ansatte ved omsorgsboligen og besøkende en god opplevelse. Han ønsker også å bidra til å gjøre MSA, en sykdom som tilhører sykdomsgruppen atypisk parkinsonisme, mer allment kjent.

– Jeg håper også på å selge noen bilder, da overskuddet av salget skal gå til forskning på denne sykdommen. Det vil også være fint om det kan hjelpe, også de som sliter med alvorlige problemer, til å ikke gi opp så fort. Dette er mitt «Mission Impossible».

Åpent hus på Sørumsand omsorgsboliger

Seksjonsleder Byrkjedal sier at de ønsker åpent hus for alle, og at de ønsker å åpne omsorgsboligen for Sørumsands og Lillestrøm kommunes innbyggere. Dette ser vi som en del av prosjektet Leve hele livet, og noe som bidrar til en verdig eldreomsorg.

– Vi ønsker å vise at selv om man bor i en omsorgsbolig er absolutt ikke «livet slutt».

En påminnelse om at gledene i livet er der når man blir syk og gammel

Ragnhild Malfang fra Lillestrømbibliotekene, som også stiller ut Nilsens fotografier, forteller at de treffer alle slags mennesker, og møter også mange av deres interesser, håp og gleder.

– Denne utstillingen mener vi kan være en nyttig påminnelse for alle at selv om man blir syk og gammel banker fortsatt hjertet heftig for det man brenner for, og at ønsket om å dele det engasjementet med andre kan gi både håp og mening selv når alt ser som mørkest ut.

Gi noe til de som selv ikke har muligheten til å oppleve

Ole Martin forteller at folk av forskjellige grunner ikke har fått oppleve, eller ønsket å bruke så mye ressurser på, å komme tett på naturen og reise til så eksotiske steder som mange naturfotografer gjør.

– Kanskje liker de ikke å fryse til alle døgnets tider for å få med seg et spesielt fenomen i godt fotolys. Jeg tror de utstilte bildene gir de besøkende et spennende glimt av hva naturen byr på. Eller de kan nikke gjenkjennende til noe selvopplevd, noe som vekker gode minner.

– Dessuten føles det litt ergerlig om så mye arbeid skulle ende sine dager på en PC, uten at andre får se i hvert fall en liten del av resultatene. Så må jeg også innrømme at det er tilfredsstillende å få vist frem bilder som jeg er spesielt fornøyd med selv, sier Ole Martin Nilsen.

Det vakre og det skumle

Ragnhild Malfang og Lillestrømbibliotekene ønsker at alle innbyggere skal få ta del i denne gaven av opplevelser utstillingen byr på.

– Her vil du oppleve alt fra det vakre til det skumle, det søte til det mektige. Ole Martin har brukt mye tid på å fange øyeblikk som forteller historier, og gir alle som ikke har muligheten til å reise noe sted et innblikk inn i naturopplevelser de færreste opplever, forteller hun.

Enkel natur er også spennende

Ole Martin Nilsen tenker seg godt om når han blir utfordret på hvilket bilde som stilles ut han selv liker best.

– Det hadde vært fristende å svare løveparringen eller flodhesten, men det må vel bli «Fraktal mønster i sanden» som ble tatt på Flakstadstranda i Lofoten.

– Det er fordi det viser hvor spennende selv tilsynelatende enkel natur er. Dessuten skaper det gode minner fra de mange turene nordover og til fjerne strøk.

Hva er ditt sterkeste fotominne?

– Det må være i 2010 da min kone og jeg var på Island, og jeg sprang fra bordet under en bedre middag på et avsides hotell, da jeg oppdaget vulkanutbruddet som var relativ nær, i fint lys. Bildet er vist på utsilingen.

Velkommen til utstilling

Velkommen til utstilling på Sørumsand omsorgsboliger fra 31. mai klokken 13.00 eller til Sørumsand bibliotek fra 1. juni. Der kan du oppleve en rekke av fotografiene Ole Martin Nilsen har tatt på sine mange reiser rundt om i verden.

Selvportrett av Ole Martin Nilsen

Selvportrett av Ole Martin Nilsen.

Du kan se flere av bildene til Ole Martin Nilsen her.