Hva er rettferdige mål for endringer i hvordan innbyggerne i Lillestrøm reiser?

Lillestrøm kommune er i gang med et prosjekt hvor vi ser på hvordan vi kan legge til rette for at innbyggerne kan reise på en mest mulig klima- og miljøvennlig måte. Det trenger vi din hjelp til.

Kommunens politikere skal vurdere om det er realistisk å redusere bilbruk i kommunen, og hvilke områder i kommunen som har størst og minst mulighet for reduksjon i bilbruk. Vi ønsker din mening om hva som er hensiktsmessige og rettferdige mål for transport i Lillestrøm kommune.

Du inviteres til workshop

Vi inviterer innbyggere fra alle deler av kommunen til å delta på workshop for å vurdere kommunens mål for transport, samt å svare på en spørreundersøkelse om reisevaner. Svarene vi får i workshopen vil være en del av grunnlaget som presenteres til politikerne før de skal ta stilling til hvilke mål som skal settes.

I workshopen vil vi først presentere grunnlaget som er brukt for å dele kommunen inn i ulike soner, da forutsetningene for bruk av ulike transportmidler vil være forskjellige avhengig av hvor en bor i kommunen. Vi tar også i bruk en app hvor den enkelte inviteres til å si sin mening om ulike problemstillinger rundt reisevaner.

Oversikt over workshopp’ene

• 31. oktober Lillestrøm rådhus, kommunestyresalen
  • 5. november Fetsund kommunehus
  • 7. november Sørumsand kommunehus

Alle workshopp'ene starter 18.00 og vil vare til ca. 19.30.

Meld gjerne til oss at du har tenkt å komme

Det er fint hvis du melder til oss at du ønsker å delta og hvilken av workshopp’ene du ønsker å delta på. Det kan du gjøre på epost  mobilitet@lillestrom.kommune.no.

Om prosjektet

Kommunen jobber med å se på hvorvidt det er mulig å redusere bilbruk i ulike deler av kommunen. Det er viktig for oss å få innsikt i hva innbyggerne mener er hensiktsmessige og rettferdige mål i forhold til at du som bor her skal oppleve å ha en god hverdag.  Vi skal også gjennomføre en egen workshop for politikerne som skal gå gjennom de samme problemstillingene som innbyggerne i workshopp’ene. Hvor mye det er mulig og hensiktsmessig å redusere bilbruken, er et politisk spørsmål, som kommunestyret vil kunne ta stilling til.