Legevakta på Sørumsand stengt i sommer

Legevakta på Sørumsand holder stengt i uke 27-32, som følge av mangel på sommervikarer. Legebilen vil imidlertid være tilgjengelig for kommunens pasienter, og legevakta i Lillestrøm kjører på for fullt hele sommeren. Kommunaldirektør Helene Hallingstorp er svært fornøyd med at legevakta starter opp i vanlig modus igjen, fra og med uke 33.

Vil jobbe på sykehus

Dette er det første året som Lillestrøm kommune mangler sommervikarer. I fjor sommer var legevakta på Sørumsand åpen som vanlig. I år synes legestudentene å velge annerledes. De foretrekker å sommerjobbe på sykehus og i akuttmottak. Dermed på kommunen benytte det personalet de har, mest mulig effektivt.

Effektivt

– Ved å holde legevakta på Sørumsand stengt, får vi tjenesten til å gå rundt, forklarer Helene Hallingstorp. Hun er kommunalsjef for helsehus og institusjon i Lillestrøm kommune.

– Legevakta i Lillestrøm har langt flere ansatte, og får dermed en mer effektiv drift. Når det er for få som kan jobbe, lønner det seg å holde det mest effektive stedet i gang, sier Hallingstorp.

Ingen ansettelsesstopp her

Til tross for at Lillestrøm kommune er i en situasjon hvor det er lagt restriksjoner på ansettelser, har legevaktene fått lov å ansette sommervikarer. Men Lillestrøm står i samme situasjon som resten av Kommunenorge, og har problemer med å rekruttere nok helsepersonale.

– At vi ikke skulle få nok studenter til legevakta, kom overraskende på oss. Vi hadde ingen slike utfordringer i fjor. På lenger sikt vil vi forberede oss på å bruke sykepleierstudenter og paramedic-studenter som sommervikarer, men i år er det for sent.

Kunne kommunen vært tidligere ute?

– Nei, mener Hallingstorp. Vi har jobbet med rekruttering av sommervikarer siden januar. Men utlysningen er åpen, så hvis det sitter en legespire der ute, uten sommerjobb, er det bare å ringe!