Vi søker driver til spisested på Blaker skanse

Lillestrøm kommune søker en driver med det rette matkonseptet til spisestedet på Blaker skanse. Spisestedet vil være en vesentlig utvidelse av publikumstilbudet på skansen, og skal sammen med de andre aktørene på stedet gjøre Blaker skanse kjent nasjonalt.

Er du den som skal skape det unike matkonseptet på Blaker skanse?

Om Blaker skanse

Blaker skanse er en perle på Romerike. Stedet ligger på en høyde over Glomma, og med Blaker stasjon som nærmeste nabo. Historisk går skansen tilbake til 1683, da det stod klart som forsvarsverk mot angrep fra øst. Fra tidlig 1900-tall og frem til starten av 2000-tallet, var det kunst og kunsthåndverk, som var skansens virksomhet. I dag er Galleri Blaker skanse og kunstnerfellesskapet KunstSkansen viderefører av denne tradisjonen. Eiendommen er på 80 mål, og innehar 13 bygninger. De eldste bygningene er fra tidlig 1700-tall.

Om spisestedet

Spisestedet som skal etableres i Kommandantboligen, blir en svært viktig del av totalopplevelsen på Blaker skanse. Kjøkkenet skal bygges helt nytt og det vil være mulighet for cateringvirksomhet. Restauranten vil ha sitteplasser til opp mot 120 gjester. Det er tenkt etablert to seminarrom i Kommandantboligen, lett tilgjengelig fra restauranten og kjøkkenet.

Matkonseptet i spisestedet må være interessant i seg selv for publikum og gjester. Det må fremstå så attraktivt, at publikum ser på Blaker skanse som en matdestinasjon.

Spisestedet vil også komplettere de andre attraksjonene på skansen, og leve tett sammen med disse.

Kultur på skansen

Galleri Blaker skanse har regelmessige utstillinger for det kunstinteressert publikum.

Hagen og utomhusområdet på Blaker skanse, er stort og åpent. Det er et ideelt sted for rekreasjon med små gåturer innenfor, og utenfor festningsvollene. I tillegg er det store muligheter for å tilrettelegge for eventer.

Det arbeides strategisk med etablering av et permanent barne- og familietilbud på Blaker skanse. Med egne lokaler i Kommandantboligen, og et stort uteområde tror vi mange familier vil legge turen til oss i helger og i ferier.

Blaker skanse har etter hvert lange tradisjoner med et bredt kulturprogram. «Skansespillet», utekonserter i mange sjangre, foredrag, kurs og markeder er noe av det som står på programmet gjennom året.

I 2024 har Blaker skanse over 200 små og store arrangementer. Ved siden av 30 kunstnere med fast tilhold på stedet, og lag og foreninger med faste øvingsdager året rundt på Blaker skanse, har aktivitetsnivået nådd et nytt nivå.

Hvem søker vi?

Vi søker en positiv, dyktig og engasjert driver med visjoner og evne til å gjennomføre disse. Rehabiliteringen av Kommandantboligen der kjøkken og restaurant skal ligge, prosjekteres ferdig høsten 2024. Oppstart for oppussing er planlagt første kvartal 2025. Dersom en driver kommer på plass tidlig høsten 2024, kan man være med å påvirke planene for de aktuelle arealene.

Vi kan tilby inntil 10 års leiekontrakt på fullt møblert restaurant og kjøkken.

Om leieobjektet

Leieavtalen omfatter produkskjonskjøkken, restaurant, kurs- og konferanserom i Kommandantboligen.   Restauranten består av et fullt innredet kjøkken, lagerrom, rom for personalet og en kontorplass.  Publikumsområdene er et stort restaurantlokale, og uteserveringsområde. Leietaker kan etter avtale gjøre endringer innvendig i lokalene. Ved kontraktsinngåelse høsten 2024, kan leietakere aktivt påvirke tilpasninger og løsninger for denne delen av bygningen.

Fordeling av kostnader

Leietaker vil ha ansvar for eget strømforbruk, egen renovasjon og innvendig vedlikehold. Forslag til leiekontrakt fremlegges i forbindelse med intervju.  Kommunen vil vurdere omsetningsbasert husleie etter en oppstartsfase.

Vi tilbyr visning

Ønsker du en visning, ta kontakt med: Håkon Sæther, tlf. 90180026, hakon.saether@lillestrom.kommune.no

Prosessen videre

Aktuelle kandidater vil bli vurdert av en tverrfaglig gruppe internt i kommunen. Deretter vil de aktuelle bli invitert til intervju. Vurderingskriteriene er konsept, aktivitet og samhandling, bærekraftig drift inkludert leiepris, og ikke minst engasjement og gjennomføringsevne.

Info sendes på epost til postmottak@lillestrom.kommune.no og merkes: Blaker skanse

Ta kontakt skriftlig innen 27. september 2024.

Ønsker du mer informasjon?

Kontakt Håkon Sæther, tlf. 90180026, hakon.saether@lillestrom.kommune.no