Barneverntjenestens oppgaver
Mottak
- Du kan drøfte bekymringen din med en fagperson, og sammen kan dere finne ut hvem som best kan hjelpe deg videre i kommunen.
Dere kan bli enige om å opprette bekymringsmelding. Barneverntjenesten har frist på en uke til å avklare om meldingen skal henlegges eller gå til videre undersøkelse.
Slik leverer du bekymringsmelding
Undersøkelse
- Hvis bekymringsmeldingen fører til undersøkelse skal den vanligvis ikke vare lenger enn tre måneder. I særlige tilfeller kan fristen utvides til 6 måneder.
- I løpet av undersøkelsen snakker ansatte i barneverntjenesten med foreldre og barn. De kommer også på hjemmebesøk for å få et nærmere inntrykk av familiesituasjonen. Det innhentes nødvendig informasjon fra aktuelle samarbeidspartnere.
- Når undersøkelsen er ferdig, avgjør barneverntjenesten sammen med familien hvilke tiltak som skal iverksettes. I noen tilfeller henlegges saken etter undersøkelsen.
Tiltak
- Alle kan en eller annen gang i livet komme i en vanskelig livssituasjon, hvor de har behov for hjelp og støtte til å ivareta egne barns omsorgsbehov. I slike tilfeller har barneverntjenesten et ansvar for å hjelpe familien. Barneverntjenesten kan sette inn ulike hjelpetiltak for å øke foreldrekompetansen, og/eller kompensere for mangler i omsorgen.
- Noen hjelpetiltak kan være direkte knyttet til barnet, mens andre vil rette seg mot foreldrene. Ofte vil det være nødvendig med en kombinasjon av tiltak for å hjelpe barnet og familien på best mulig måte. Hjelpetiltak kan settes inn for kortere eller lengre perioder, alt ettersom hvilket tiltak som er hensiktsmessig for den enkelte familie.