Om oss

Pålsetunet er et lyst og trivelig sykehjem med 64 langtidsplasser. Vi ligger fantastisk til ved Nerdrum, med fine turmuligheter og fin utsikt. 

Vi jobber aktivt for en høy faglig kompetanse og et hyggelig miljø for både pasienter og ansatte. Vi ser det som viktig at våre medarbeidere er opptatt av å bli kjent med hver enkelt pasients livshistorie og utfordringer, for så å kunne gi en individuell tilpasset omsorg. Vi er et innovativt sykehjem som ønsker å benytte velferdsteknologiske løsninger i vårt arbeid, og vi har fokus på samarbeid på tvers av yrkesgrupper.

Les mer om langtidsplass

Fakta om Pålsetunet

  • 64 pasientrom
    • 44 langtidsplasser
    • 20 langtidsplasser for pasienter med demens
  • Alle rommene har store rom med bad
  • Alle seksjonene har tilgang på terrasser

Kompetanse

Kunnskaper, ferdigheter og holdninger hos våre medarbeidere gjør det trygt å bo hos ved Pålsetunet.

Seksjonsleder og fagsykepleier har ansvar for den døgnkontinuerlige sykepleietjenesten.

Vi har sykehjemsleger som er tilgjengelig mandag til fredag på dagtid.

Velferdsteknologi

For å gi best mulig helsehjelp bruker vi velferdsteknologi. Vi har opparbeidet oss gode erfaringer etter flere års bruk, og ser at denne teknologien bidrar til trygghet, selvstendighet, mestring og økt kvalitet i helsetilbudet. Vi bruker flere typer velferdsteknologi hos oss.

Lokaliseringsteknologi

Etter en helsefaglig vurdering kan vi koble pasientsmykkene til lokaliseringsteknologi. Denne teknologien kan være aktuelt for pasienter med kognitiv svikt.

Sporing- og lokaliseringsteknologi kan brukes for å spore eller lokalisere pasienter når de er utenfor institusjonen. Dette gir større frihet og økt pasientsikkerhet.

En rundt sporingsbrikke med en stor gul knapp.

Pasientsmykker

Pasientsmykkene gjør det enkelt å varsle om hjelp. Ved å bruke disse kan pasientene tilkalle hjelp uansett hvor de befinner seg på helsehuset.

Noe som ligner en klokke, men istede for urskive er det en stor gul knapp

Sensorteknologi

Flere pasientrom er utstyrt med sensorteknologi. Dette gjør at vi kan passe på pasientene om natten uten å måtte forstyrre nattesøvnen ved å gå inn på rommene.

Sensorteknologien kan bidra til å redusere og forebygge fall, og å komme raskere til for å hjelpe hvis en pasient har falt.

Trygghetssensor med ulike innstillinger, som kan registrere bevegelser eller lyd. Den har også mulighet for anonymisert kameratilsyn etter avtale eller ved behov (digitale tilsyn).

Et kamerå som henger i taket.

Et grålig kamerabilde som viser hvor sengen i rommet er og hvor kanter er.

Aktiviteter

Både ukentlig og månedlig arrangeres det sosiale og kulturelle arrangementer. Vi har mange frivillige som bidrar til med aktiviteter for våre pasienter, både enkeltvis og i fellesskap.

Tilbud

Les mer om mat på sykehjem

Transport og parkering

Parkering for besøkende ved hovedinngang, ved Myrhaugveien og på baksiden av bygget. Parkering må registreres, det er 3 timer gratis parkering.

Besøkstid

Langtidsplasser

  • Ved Pålsetunet er er pårørende alltid velkommen.

Kvalitetsstandard

Kvalitetsstandard - Langtidsopphold i institusjon

Langtidsopphold i institusjon er et tilbud til deg som har varige og sammensatte pleie- og omsorgsbehov som ikke kan ivaretas med tjenester i eget hjem.

Du får tilbud om enerom med eget bad. 

På institusjonen får du helsehjelp, pleie og omsorg tilpasset ditt behov. 

Du får tilbud om aktiviteter som skal bidra til en meningsfull hverdag. 

Vårt samarbeid

Pårørende er velkommen på besøk etter seksjonens besøksregler. 

Du får en primærkontakt som koordinerer og sørger for at dine behov blir ivaretatt og at kontakten med pårørende opprettholdes. 

Innholdet i tjenesten blir utarbeidet i samarbeid med deg og dine pårørende. Ved behov kan du få en vurdering fra fysioterapeut og ergoterapeut. 

Ved behov får du legetilsyn fra institusjonslegen, bistand fra tannlege, samt tilgang til spesialisthelsetjenester. 

Betaling

Betalingen for institusjonsoppholdet fastsettes ut fra din inntekt, etter gjeldende forskrift. Informasjon om betalingen får du i eget vedtak.
Betalingen for institusjonsoppholdet fastsettes ut fra din inntekt, etter gjeldende forskrift 

Mat på institusjon

Sentralkjøkkenet lager maten til institusjonene. På de enkelte institusjonene er det egne kjøkken som tilbereder maten og produserer spesialkost til seksjonene. Maten anrettes og serveres i seksjonene. 

Menyen hos oss er satt sammen av faglærte kokker og kvalitetssikret av ernæringsfysiolog. Maten er riktig sammensatt i henhold til ernæringsmessige anbefalinger. 

Velvære

Frisør og fotpleier kan benyttes mot egen betaling og vi hjelper til med å bestille time. Vi tilbyr hygieneartikler innenfor vårt sortiment. 

Inventar og tøy

Seng og nattbord er standardutstyr på rommet. Etter avtale med seksjonen kan du ta med deg noen av dine private eiendeler. Ved utflytting skal private eiendeler hentes innen 48 timer. 

Vi tilbyr vask av privat tøy som tåler minimum 40 grader i industrivaskemaskin. Ditt private tøy må være merket. Våre institusjoner tar ikke ansvar for umerket tøy eller tøy som ikke tåler maskinvask. 

Vi dekker utgifter til:

  • Offentlige tannhelsetjenester
  • Medisiner
  • Medisinsk forbruksmateriell
  • Hjelpemidler
  • Transport til og fra behandling og undersøkelser, rekvirert av sykehjemmet

Velferdsteknologi

Våre institusjoner benytter seg av velferdsteknologiske løsninger som blir individuelt tilpasset ditt behov. 

Hva vi forventer av deg og dine pårørende

Vi forventer at:

  • Det oppnevnes en hovedpårørende eller verge som vi har løpende kontakt med.
  • Institusjonene har fokus på personsentrert omsorg og ønsker at du og hovedpårørende er delaktig i utarbeidelse av tiltak.
  • Pårørende eller din kontaktperson sørger for at ditt private tøy og eiendeler er merket.
  • Ved behov for spesielle artikler som vi ikke kan tilby, må du få hjelp av dine pårørende/verge til dette.
  • Vi forventer at du og dine pårørende har satt dere inn i informasjon knyttet til oppholdet.
  • Vi forventer at du og dine pårørende ønsker å bidra til et godt samarbeid. 

Flytting mellom seksjoner og avdelinger kan forekomme etter faglig vurdering.

For sikkerhets skyld

Vi gjør vårt ytterste for å sikre beboeres eiendeler. Institusjonene tar ikke ansvar for private eiendeler som blir borte. Dersom du bruker høreapparat, anbefaler vi deg å tegne egen forsikring på dette.

Hvordan få langtidsopphold i institusjon

Søknad sendes Tjenestetorget
Søknadsskjema finnes siden til Tjenestetorget, eller eller ved henvendelse til Tjenestetorget.

Du kan klage

Klage på tjenesteutførelse rettes til seksjonsleder.

Du kan også klage på vedtak.

Dersom du trenger hjelp til å skrive klage på vedtak kan Tjenestetorget hjelpe til med det. Klagen sendes til Tjenestetorget som vurderer saken på nytt og eventuelt tar saken videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. Klagefristen er 4 uker.

Relevant lovverk

Langtidsopphold tilbys ved: