Hva er en trygghetsalarm?
En trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet. Alarmen er på størrelse med et lommeur og er enkel i bruk. Du bærer alarmen for å kunne tilkalle hjelp i hjemmet ditt når du trenger det.
Hvordan fungerer en trygghetsalarm?
Hvis du utløser trygghetsalarmen, blir du koblet til et døgnbemannet responssenter. De vil vurdere situasjonen, nødvendig oppfølgning og behov for å rykke ut. Det er hjemmesykepleien som rykker ut hvis det trengs.
Hvem kan søke:
- Søkere som bor hjemme eller oppholder seg i Lillestrøm kommune.
- Søkere med funksjonsnedsettelser som har behov for hjelp.
- Søkere med en funksjonsnedsettelse som kan gjøre det vanskelig å bruke vanlig telefon.
Hva koster det?
Tjenesten prises ut fra husstandens samlede inntekt.
Slik søker du om trygghetsalarm
Logg inn med bankID for å søke på vegne av deg selv eller for å hjelpe noen å søke.
I søknaden beskriver du dine behov og hva du trenger hjelp til.
Dersom du ikke har bankID og ikke kan få hjelp til å søke digitalt, kan du sende søknaden i posten. Du trenger ikke logge inn for å laste ned søknaden i PDF-format.
Klage
Du kan klage på tjenestene du får fra kommunen. I tillegg kan du klage på eventuelle vedtak vi fatter eller avslag du får. Send klage til Tjenestetorget.
Nyttige lenker
Se oversikt over alle hjemmetjenester
- Hjelpemidler
- Hjemmehjelp
- Hjemmerehabilitering
- Pårørende
- Oversikt over egenandelbetaling
- Frisklivssentralen
- Frivilligsentraler
- Demens (Hukommelsesteamet)
Kontakt Tjenestetorget
om du har søkt tjenester og venter tilbakemelding.
tjenestetorget@lillestrom.kommune.no
Åpningstider
10.00 - 14.00 mandag til fredag