Familie, mor og to døtre, snakker sammen på eldrehjem.

– Det er jo en trygghet for oss og mamma, sier døtrene Nina Karlsson og Hege Rosenvinge. Beboer Astrid Rosenvinge sier det er veldig betryggende å ha en varslingsknapp, slik at hjelpen alltid er nær.

Utfordringen

En av de største utfordringene i Norge fremover er at vi stadig blir flere eldre. Flere vil trenge tjenester, spesielt innenfor helsesektoren. Samtidig vil vi ha færre arbeidstakere som kan utføre dem.

For å møte denne utfordringen, satser Lillestrøm kommunhe å innovasjon, teknologi og nye måter å løse oppgaver på. Dette kan avlaste helsepersonell og gi bedre tjenester til innbyggerne. Ved å bruke smart teknologi vil innbyggerne bli i stand til å kunne bo hjemme så lenge som mulig og klare seg selv.

Bildekarusell: Teknologiløftet

Sykepleier som smiler mot kamera Vi blir stadig flere eldre som får behov for helsetjenester. Men allerede nå er det mangel på helsepersonell i hele Norge. Det betyr at arbeidshverdagen til helsepersonell må tilpasses en ny framtid.
Søsken smiler og ler på eldrehjem. Bruk av helseteknologi og tekniske løsninger skal hjelpe helsepersonell med å gi trygge og forutsigbare tjenester til innbyggerne. Lillestrøm kommune er allerede i gang.
Kvinne som smiler om kamera. – Innføringen av helseteknologi har vært et løft for hele Åråsveien. Vi opplever mer ro på avdelingen og de ansatte har bedre oversikt over hva beboerne behøver, sier fagleder Hilde Mari Lindskog Fjellvik på Åråsveien bo- og omsorgssenter.
Sykepleier ser på mobilen. En sensor på beboers rom fanger opp og varsler om fall, eller at beboer forlater sengen lenger enn normalt. Dersom pasienten sover, behøver man ikke gjøre fysiske tilsyn om natten. Dette gir bedre nattesøvn for beboeren og bedre oversikt og mindre arbeidsbelastning for de ansatte.
Sykepleier som trykker på mobilen. Moderne varslingssystem og en ny varslingsapp forteller de ansatte når beboerne trenger hjelp, slik at beboerne får riktig hjelp til riktig tid.
Sykepleiere smiler og ser på kamera. De holder mobiltelefoner. Kollegavarsling gir ansatte en trygghet i å vite at de med et tastetrykk kan påkalle hjelp fra andre kolleger dersom de er i en ubehagelig eller truende situasjon. Sykepleier Catharina Løken forteller om at de er tryggere på jobb med kollegavarsling. De har en alarmknapp festet på arbeidstøyet, som kan brukes slik at andre ansatte ser hvor alarmen er utløst og kommer for å hjelpe til i akuttsituasjoner.
Famile, mor og to døtre, snakker sammen på eldrehjem. – Det er jo en trygghet for oss og mamma, sier døtrene Nina Karlsson og Hege Rosenvinge. Beboer Astrid Rosenvinge sier det er veldig betryggende å ha et moderne varslingssystem, slik at hjelpen alltid er nær.
Mann i rullestol snakker med sykepleier på en skjerm. I Lillestrøm prøver vi ut ny teknologi som kan avlaste tjenesten. Blant annet er digital oppfølging av hjemmeboende noe vi jobber med å få til hos oss. Dette kan være i form av medisindispensere og toveis kommunikasjon via skjerm.
En kvinne sitter i en bil med et nettbrett i hånden. Varslingsteknologi hos hjemmeboende vil gjøre det mulig å jobbe ut fra hendelser og reelle behov som oppstår der og da, snarere enn faste tilsyn for å sjekke hvordan det står til. Vi ønsker å dreie tjenestene til slike hendelsesbaserte oppdrag. Det vil si at varsler fra teknologi fanges opp av pårørende, den som innbygger ønsker å nå lokalt eller via kommunens responssenter.
En sykepleier som sjekker en pasient med et stetoskop. Når vi kan løse noe av oppdragene med teknologi, frigjøres tid hos helsepersonell slik at de kan konsentrere seg om de helsefaglige oppgavene.
Mann i sykepleieruniform som smiler til en eldre mann. Vi skal levere helsetjenester av god kvalitet, med teknologi som et viktig verktøy for å fremme trygghet, mestring og selvstendighet for innbyggerne. Samtidig frigjør det tid til den omsorgen innbyggerne behøver.

Vår visjon

Innovasjon, investeringer i digital infrastruktur, samarbeid på tvers av tjenesteområder, samt arbeidsdeling som gir bedre utnyttelse av arbeidsressursene våre, står sentralt når vi nå møter hverdagen med stadig flere eldre og personer med behov for hjelp. Derfor ønsker vi å koble sammen tjenester for å få en mer effektig og bærekraftig bruk av kommunens ressurser.

Vi ser at bruk av teknologi er med på å utnytte de ressursene vi har på en mer effektiv måte og bidrar til trygghet for å tilby tjenestene våre innbyggere har krav på. Med en optimistisk og fremtidsrettet tilnærming, håper vi i Lillestrøm kommune å løse noen av de utfordringene som vi vet kommer – og vi er godt i gang med dette arbeidet.

Skreddersøm

I Lillestrøm vil vi skreddersy tjenestene, blant annet gjennom bruk av helseteknologi. Slik kan vi bygge personlige tjenester som er til det beste for innbyggere, brukere og ansatte. Vi skal tilpasse teknologien til våre brukere slik at de kan bo og mestre livet lengre hjemme, og utsette behovet for mer omfattende tjenester. Kanskje det allerede finnes en smartklokke i hjemmet? En eLås? Kanskje et system for styring av lys og varme? Dette kan vi koble på våre systemer, slik at forbruker-teknologien bidrar til å bygge de helse- og mestringstjenestene som brukeren har behov for.

Kommunen skal samarbeide tett med pårørende. For pårørende betyr dette løftet at teknologien kan støtte og avlaste dem som har krevende omsorgsoppgaver hjemme, på et tidligere tidspunkt.

Teknologi for deg som ønsker å bli boende hjemme

Bruk av teknologi legger til rette for mer selvstendighet og styring av eget liv. Samtidig skal tryggheten ivaretas for dem som behøver hjelp. Både med gode fagfolk og teknologi.

Trening

LilleSterk treningsapp

Vi har en egen treningsapp for Lillestrøms innbyggere. I LilleSterk treningsapp tilbyr vi treningsprogram og treningsvideoer gratis til deg.Logo til ExorLive Innbyggerapp

Last ned LilleSterk fra AppStore.

Last ned LilleSterk fra Google Play.

Vi ønsker å inspirere til mer fysisk aktivitet i hverdagen - hvert minutt teller! Gjennom appen får du også tips om turmuligheter og treningsparker i kommunen.

LilleSterk er en del av teknologiløftet. Vil du lese mer om teknologiløftet kan du gjøre det her.

Les mer om LilleSterk-appen

Med LilleSterk treningsapp tilbyr Lillestrøm kommune treningsprogram og treningsvideoer gratis til sine innbyggere. 

Vårt fokus med appen er å nå deg som vil komme i gang med trening og fysisk aktivitet, i tillegg passer også innholdet for deg som har trent en stund. I appen har vi også et utvalg øvelser og treningsfilmer som er tilpasset seniorer. 

Gjennom appen får du også tips om turmuligheter og treningsparker i kommunen, samt lenker til nyttig informasjon og aktiviteter. 

Målet er at flere skal oppnå anbefalingene fra helsemyndighetene om minst 20 minutter fysisk aktivitet hver dag. Fysisk aktivitet har en rekke positive effekter på helsen.  

Skjermdumper fra Lillesterk appen
Skjermdumper fra Lillesterk appen
Skjermdumper fra Lillesterk appen
Skjermdumper fra Lillesterk appen
Skjermdumper fra Lillesterk appen
Skjermdumper fra Lillesterk appen
Skjermdumper fra Lillesterk appen

Trygghetsalarm

En alarmknapp som henges rundt halsen eller bæres på håndleddet. Brukes for å varsle behov for hjelp i hjemmet. Varsel vil gå til responssenter som avklarer hvilken hjelp som behøves og formidler til rett instans (hjemmehjelp, legevakt, teknisk hjelp eller at varsel løses på stedet)

Medisindispenser

Et apparat som varsler når bruker skal ta medisin og avleverer riktig dose. Medisiner mates inn av helsepersonell med jevne mellomrom.

Teknologi i helsehus og institusjoner

Våre helsehus og institusjonerhar valgt å satse på teknologi for å gi best mulig helsehjelp. Vi har opparbeidet oss god erfaring etter flere år med bruk av teknologi, og ser at dette kan bidra til å øke kvaliteten på tjenesten, og å gi en mer effektiv pleie- og omsorgstjeneste.

Vi har som målsetning at alle institusjonene skal bruke mestrings- og trygghetsskapende teknologi som en integrert del av helsetjenesten. Ved å innføre moderne teknologi kan vi tilby mer skreddersydd og trygg omsorg. Samtidigfrigjør vi tid for helsepersonell, som kan fokusere på å utføre helseoppgaver til pasienter som har behov for det.

Bruk av teknologi skal bidra til økt mestring, selvstendighet, trygghet og kvalitet i tjenesten for pasientene på institusjon.

I tillegg kan det gi bedre arbeidsforhold for ansatte og øke tryggheten for dem når de er på jobb. Ved å bruke moderne teknologi og data kan dette bidra til å gi supplerende informasjon til helsepersonell, noe som er et viktig skritt mot en mer bærekraftig og fremtidsrettet helsetjeneste.  

Varslingsanlegg på institusjon

Et moderne varslingsanlegg består av flere nøkkelkomponenter som samarbeider for å sikre trygghet for både pasienter og ansatte. Teknologien kan tilpasses individuelt for å møte pasientens behov.  

Med et moderne varslingsanlegg kan sensorer og teknologi kobles sammen  i en felles e-helseplattform.  Helsepersonell mottar da alle alarmer via en app på smarttelefoner, noe som gir bedre oversikt over alarmene.  

Sykepleier som trykker på mobilen.

Lokaliseringsteknologi

Etter en helsefaglig vurdering kan vi koble pasientsmykkene til lokaliseringsteknologi. Denne teknologien kan være aktuelt for pasienter med kognitiv svikt.

Sporing- og lokaliseringsteknologi kan brukes for å spore eller lokalisere pasienter når de er utenfor institusjonen. Dette gir større frihet og økt pasientsikkerhet.

En rundt sporingsbrikke med en stor gul knapp.

Dørstyring

Noen institusjoner har mulighet for dørstyring.  Dette innebærer at alle pasientrom vil oppleves som låst fra utsiden. Beboersmykke som pasienten har til sitt rom, vil fungere som en nøkkel for å åpne døren til rommet.  

Ansatte kan bruke ansattkort eller ansattsmykke for å åpne døren.  

Fra innsiden vil man alltid kunne åpne døren uten smykke eller kort. 

Hvit dørlås på dør.

Pasientsmykker

Pasientsmykkene gjør det enkelt å varsle om hjelp. Ved å bruke disse kan pasientene tilkalle hjelp uansett hvor de befinner seg på helsehuset.

Pasientsmykkene fungerer også som nøkkel til dørene.

Noe som ligner en klokke, men istede for urskive er det en stor gul knapp

Sensorteknologi

Flere pasientrom er utstyrt med sensorteknologi. Dette gjør at vi kan passe på pasientene om natten uten å måtte forstyrre nattesøvnen ved å gå inn på rommene.

Sensorteknologien kan bidra til å redusere og forebygge fall, og å komme raskere til for å hjelpe hvis en pasient har falt.

Trygghetssensor med ulike innstillinger, som kan registrere bevegelser eller lyd. Den har også mulighet for anonymisert kameratilsyn etter avtale eller ved behov (digitale tilsyn).

Et kamerå som henger i taket.

Et grålig kamerabilde som viser hvor sengen i rommet er og hvor kanter er.

Ansattsmykke

Ansatte går med egne alarmknapper som de kan bruke for å tilkalle bistand fra andre ansatte dersom de opplever truende eller vanskelige situasjoner. 

Noe som ligner en klokke, men istede for urskive er det en stor gul knapp

Sykepleier viser sensor brikke.

Video: Ansatte og pårørende i Åråsveien, gir et innblikk i bruk av helseteknologi.

Prosjekter

Fremtidsforsøket 2034 - Oppgavedeling

Som en del av Teknologiløftet, har vi prosjekt Oppgavedeling.

Her utforsker vi hvordan Teknologiløftet kan være med å etablere et oppgavebasert arbeidsmarked som åpner opp for et mer fleksibelt arbeidsliv for de som har behov for det.

Målet er å dele oppgaver fra helsetjenesten til ulike samfunnsressurser som i dag faller utenfor arbeidslivet og bidra til å løse to samfunnsfloker samtidig.

Dette gjorde vi

Med Fremtidsforsøket 2034 ønsket prosjektet å teste ut hvordan oppgavedeling vil kunne fungere i praksis. Vi simulerte derfor 2034 der samfunnsressurser og oppgavedeling var en integrert del av tjenesten. Vi delte oppgaver relatert til kjøkken, lager/roomservice, enklere helseoppgaver og aktivitet, til 9 ulike samfunnsgrupper, inklusive arbeidsinkluderingsbedrifter, Kriminalomsorgen, pensjonister, Ung i jobb og frivillige. I alt var det 19 personer inne på de to avdelingene på Lillestrøm bo- og behandlingssenter (LIBOS).

Resultat

Prosjektet ble en stor suksess, der vi fikk dokumentert en kapasitetsøkning på 25%, i tillegg til svært positiv tilbakemelding fra ansatte, beboere og samfunnsressursene. Det var bred enighet om at dette er noe vi må jobbe videre med.

Gjennom forsøket fikk vi både testet ut hvordan dette ville fungere i praksis, samt konkretisert hva vi må jobbe med videre for å få dette til.

Prosjektet har skapt stort engasjement både i Lillestrøm kommune men også hos andre kommuner og aktører i samfunnet.

Gjennomførte og planlagte installasjoner av varslingsanlegg

Institusjoner med installert varslingsanlegg, oppgradert anlegg eller som planlegges å få installert varslingsanlegg:

  • Skedsmotun bo- og behandlingssenter fikk et nytt moderne Sensio varslingsanlegg i 2019, som ble oppgradert og utvidet i 2023 
  • Åråsveien bo- og omsorgssenter fikk et nytt moderne Sensio varslingsanlegg i 2024 
  • Lillestrøm bo- og behandlingssenter er i gang med å oppgradere til et moderne Sensio varslingsanlegg i 2025 
  • Pålsetunet bo- og servicesenter fikk et oppgradert varslingsanlegg fra NetNordic i 2018 
  • Blaker bo- og omsorgssenter fikk et oppgradert varslingsanlegg fra Ascom i 2017  
  • Stalsberg bo- og behandlingssenter får et midlertidig moderne Vestfold Audio varslingsanlegg i 2025 
  • Sørvald bo- og behandlingssenter planlegges for et nytt varslingsanlegg  

Legevakten har også oppgradert sine varslingsanlegg som er tilpasset deres behov:  

  • Sørumsand legevakt fikk nytt og moderne Vestfold Audio varslingsanlegg i 2023 
  • Lillestrøm legevakt fikk nytt og moderne Vestfold Audio varslingsanlegg i 2023/2024 

Spørsmål og kontakt

Porterttbilde av Bjørg Vainio Gjøen

Bjørg Vainio Gjøen Programleder for Teknologiløftet 47 31 19 38

Har du spørsmål om helseteknologi og de tjenestene som tilbys i Lillestrøm kommune, kan du ta kontakt med Tjenestetorget. 

Enkelte løsninger kan også dekkes av NAV.
Les mer om hjelpemidler på NAV.no