– Det er jo en trygghet for oss og mamma, sier døtrene Nina Karlsson og Hege Rosenvinge. Beboer Astrid Rosenvinge sier det er veldig betryggende å ha en varslingsknapp, slik at hjelpen alltid er nær.
Utfordringen
En av de største utfordringene i Norge fremover er at vi stadig blir flere eldre. Flere vil trenge tjenester, spesielt innenfor helsesektoren. Samtidig vil vi ha færre arbeidstakere som kan utføre dem.
For å møte denne utfordringen, satser Lillestrøm kommunhe å innovasjon, teknologi og nye måter å løse oppgaver på. Dette kan avlaste helsepersonell og gi bedre tjenester til innbyggerne. Ved å bruke smart teknologi vil innbyggerne bli i stand til å kunne bo hjemme så lenge som mulig og klare seg selv.
Bildekarusell: Teknologiløftet
Vår visjon
Innovasjon, investeringer i digital infrastruktur, samarbeid på tvers av tjenesteområder, samt arbeidsdeling som gir bedre utnyttelse av arbeidsressursene våre, står sentralt når vi nå møter hverdagen med stadig flere eldre og personer med behov for hjelp. Derfor ønsker vi å koble sammen tjenester for å få en mer effektig og bærekraftig bruk av kommunens ressurser.
Vi ser at bruk av teknologi er med på å utnytte de ressursene vi har på en mer effektiv måte og bidrar til trygghet for å tilby tjenestene våre innbyggere har krav på. Med en optimistisk og fremtidsrettet tilnærming, håper vi i Lillestrøm kommune å løse noen av de utfordringene som vi vet kommer – og vi er godt i gang med dette arbeidet.
Skreddersøm
I Lillestrøm vil vi skreddersy tjenestene, blant annet gjennom bruk av helseteknologi. Slik kan vi bygge personlige tjenester som er til det beste for innbyggere, brukere og ansatte. Vi skal tilpasse teknologien til våre brukere slik at de kan bo og mestre livet lengre hjemme, og utsette behovet for mer omfattende tjenester. Kanskje det allerede finnes en smartklokke i hjemmet? En eLås? Kanskje et system for styring av lys og varme? Dette kan vi koble på våre systemer, slik at forbruker-teknologien bidrar til å bygge de helse- og mestringstjenestene som brukeren har behov for.
Kommunen skal samarbeide tett med pårørende. For pårørende betyr dette løftet at teknologien kan støtte og avlaste dem som har krevende omsorgsoppgaver hjemme, på et tidligere tidspunkt.
Teknologi for deg som ønsker å bli boende hjemme
Bruk av teknologi legger til rette for mer selvstendighet og styring av eget liv. Samtidig skal tryggheten ivaretas for dem som behøver hjelp. Både med gode fagfolk og teknologi.
Trening
LilleSterk treningsapp
Vi har en egen treningsapp for Lillestrøms innbyggere. I LilleSterk treningsapp tilbyr vi treningsprogram og treningsvideoer gratis til deg.
Last ned LilleSterk fra AppStore.
Last ned LilleSterk fra Google Play.
Vi ønsker å inspirere til mer fysisk aktivitet i hverdagen - hvert minutt teller! Gjennom appen får du også tips om turmuligheter og treningsparker i kommunen.
LilleSterk er en del av teknologiløftet. Vil du lese mer om teknologiløftet kan du gjøre det her.
Les mer om LilleSterk-appen
Med LilleSterk treningsapp tilbyr Lillestrøm kommune treningsprogram og treningsvideoer gratis til sine innbyggere.
Vårt fokus med appen er å nå deg som vil komme i gang med trening og fysisk aktivitet, i tillegg passer også innholdet for deg som har trent en stund. I appen har vi også et utvalg øvelser og treningsfilmer som er tilpasset seniorer.
Gjennom appen får du også tips om turmuligheter og treningsparker i kommunen, samt lenker til nyttig informasjon og aktiviteter.
Målet er at flere skal oppnå anbefalingene fra helsemyndighetene om minst 20 minutter fysisk aktivitet hver dag. Fysisk aktivitet har en rekke positive effekter på helsen.
Trygghetsalarm
En alarmknapp som henges rundt halsen eller bæres på håndleddet. Brukes for å varsle behov for hjelp i hjemmet. Varsel vil gå til responssenter som avklarer hvilken hjelp som behøves og formidler til rett instans (hjemmehjelp, legevakt, teknisk hjelp eller at varsel løses på stedet)
Medisindispenser
Et apparat som varsler når bruker skal ta medisin og avleverer riktig dose. Medisiner mates inn av helsepersonell med jevne mellomrom.
Teknologi i helsehus og institusjoner
Våre helsehus og institusjonerhar valgt å satse på teknologi for å gi best mulig helsehjelp. Vi har opparbeidet oss god erfaring etter flere år med bruk av teknologi, og ser at dette kan bidra til å øke kvaliteten på tjenesten, og å gi en mer effektiv pleie- og omsorgstjeneste.
Vi har som målsetning at alle institusjonene skal bruke mestrings- og trygghetsskapende teknologi som en integrert del av helsetjenesten. Ved å innføre moderne teknologi kan vi tilby mer skreddersydd og trygg omsorg. Samtidigfrigjør vi tid for helsepersonell, som kan fokusere på å utføre helseoppgaver til pasienter som har behov for det.
Bruk av teknologi skal bidra til økt mestring, selvstendighet, trygghet og kvalitet i tjenesten for pasientene på institusjon.
I tillegg kan det gi bedre arbeidsforhold for ansatte og øke tryggheten for dem når de er på jobb. Ved å bruke moderne teknologi og data kan dette bidra til å gi supplerende informasjon til helsepersonell, noe som er et viktig skritt mot en mer bærekraftig og fremtidsrettet helsetjeneste.
Varslingsanlegg på institusjon
Et moderne varslingsanlegg består av flere nøkkelkomponenter som samarbeider for å sikre trygghet for både pasienter og ansatte. Teknologien kan tilpasses individuelt for å møte pasientens behov.
Med et moderne varslingsanlegg kan sensorer og teknologi kobles sammen i en felles e-helseplattform. Helsepersonell mottar da alle alarmer via en app på smarttelefoner, noe som gir bedre oversikt over alarmene.
Lokaliseringsteknologi
Etter en helsefaglig vurdering kan vi koble pasientsmykkene til lokaliseringsteknologi. Denne teknologien kan være aktuelt for pasienter med kognitiv svikt.
Sporing- og lokaliseringsteknologi kan brukes for å spore eller lokalisere pasienter når de er utenfor institusjonen. Dette gir større frihet og økt pasientsikkerhet.
Dørstyring
Noen institusjoner har mulighet for dørstyring. Dette innebærer at alle pasientrom vil oppleves som låst fra utsiden. Beboersmykke som pasienten har til sitt rom, vil fungere som en nøkkel for å åpne døren til rommet.
Ansatte kan bruke ansattkort eller ansattsmykke for å åpne døren.
Fra innsiden vil man alltid kunne åpne døren uten smykke eller kort.
Pasientsmykker
Pasientsmykkene gjør det enkelt å varsle om hjelp. Ved å bruke disse kan pasientene tilkalle hjelp uansett hvor de befinner seg på helsehuset.
Pasientsmykkene fungerer også som nøkkel til dørene.
Sensorteknologi
Flere pasientrom er utstyrt med sensorteknologi. Dette gjør at vi kan passe på pasientene om natten uten å måtte forstyrre nattesøvnen ved å gå inn på rommene.
Sensorteknologien kan bidra til å redusere og forebygge fall, og å komme raskere til for å hjelpe hvis en pasient har falt.
Trygghetssensor med ulike innstillinger, som kan registrere bevegelser eller lyd. Den har også mulighet for anonymisert kameratilsyn etter avtale eller ved behov (digitale tilsyn).
Ansattsmykke
Ansatte går med egne alarmknapper som de kan bruke for å tilkalle bistand fra andre ansatte dersom de opplever truende eller vanskelige situasjoner.
Video: Ansatte og pårørende i Åråsveien, gir et innblikk i bruk av helseteknologi.
Prosjekter
Fremtidsforsøket 2034 - Oppgavedeling
Som en del av Teknologiløftet, har vi prosjekt Oppgavedeling.
Her utforsker vi hvordan Teknologiløftet kan være med å etablere et oppgavebasert arbeidsmarked som åpner opp for et mer fleksibelt arbeidsliv for de som har behov for det.
Målet er å dele oppgaver fra helsetjenesten til ulike samfunnsressurser som i dag faller utenfor arbeidslivet og bidra til å løse to samfunnsfloker samtidig.
Dette gjorde vi
Med Fremtidsforsøket 2034 ønsket prosjektet å teste ut hvordan oppgavedeling vil kunne fungere i praksis. Vi simulerte derfor 2034 der samfunnsressurser og oppgavedeling var en integrert del av tjenesten. Vi delte oppgaver relatert til kjøkken, lager/roomservice, enklere helseoppgaver og aktivitet, til 9 ulike samfunnsgrupper, inklusive arbeidsinkluderingsbedrifter, Kriminalomsorgen, pensjonister, Ung i jobb og frivillige. I alt var det 19 personer inne på de to avdelingene på Lillestrøm bo- og behandlingssenter (LIBOS).
Resultat
Prosjektet ble en stor suksess, der vi fikk dokumentert en kapasitetsøkning på 25%, i tillegg til svært positiv tilbakemelding fra ansatte, beboere og samfunnsressursene. Det var bred enighet om at dette er noe vi må jobbe videre med.
Gjennom forsøket fikk vi både testet ut hvordan dette ville fungere i praksis, samt konkretisert hva vi må jobbe med videre for å få dette til.
Prosjektet har skapt stort engasjement både i Lillestrøm kommune men også hos andre kommuner og aktører i samfunnet.
Gjennomførte og planlagte installasjoner av varslingsanlegg
Institusjoner med installert varslingsanlegg, oppgradert anlegg eller som planlegges å få installert varslingsanlegg:
- Skedsmotun bo- og behandlingssenter fikk et nytt moderne Sensio varslingsanlegg i 2019, som ble oppgradert og utvidet i 2023
- Åråsveien bo- og omsorgssenter fikk et nytt moderne Sensio varslingsanlegg i 2024
- Lillestrøm bo- og behandlingssenter er i gang med å oppgradere til et moderne Sensio varslingsanlegg i 2025
- Pålsetunet bo- og servicesenter fikk et oppgradert varslingsanlegg fra NetNordic i 2018
- Blaker bo- og omsorgssenter fikk et oppgradert varslingsanlegg fra Ascom i 2017
- Stalsberg bo- og behandlingssenter får et midlertidig moderne Vestfold Audio varslingsanlegg i 2025
- Sørvald bo- og behandlingssenter planlegges for et nytt varslingsanlegg
Legevakten har også oppgradert sine varslingsanlegg som er tilpasset deres behov:
- Sørumsand legevakt fikk nytt og moderne Vestfold Audio varslingsanlegg i 2023
- Lillestrøm legevakt fikk nytt og moderne Vestfold Audio varslingsanlegg i 2023/2024
Spørsmål og kontakt
Bjørg Vainio Gjøen Programleder for Teknologiløftet bjgj02@lillestrom.kommune.no 47 31 19 38
Har du spørsmål om helseteknologi og de tjenestene som tilbys i Lillestrøm kommune, kan du ta kontakt med Tjenestetorget.
Enkelte løsninger kan også dekkes av NAV.
Les mer om hjelpemidler på NAV.no