(Endelig) Nordisk ungdomstreff

Etter flere år uten å kunne treffes fysisk som følge av pandemien, ble det endelig mulighet til å møtes igjen.

Nordisk ungdomstreff i Tårnby i Danmark.

Det Nordiske ungdomstreffet har vært en tradisjon i mange år, hvor ungdom fra vennskapskommunene Alingsås i Sverige, Tårnby i Danmark og Lillestrøm i Norge, møtes for å bli kjent, etablere vennskap og lære om hvordan det er å være ung på tvers av landegrenser.

Årets tur gikk til Danmark

I år gikk turen til Tårnby i Danmark med et reisefølge på 16 ungdommer, fra 8. trinn til 1. og 2. vgs, og tre voksne. Programmet for turen hadde blitt satt av en gruppe med danske og norske ungdommer under en planleggingshelg i Tårnby i januar, og bestod både av sosiale aktiviteter, turer og kurs.

Første dagen ble det tur til FN landsbyen, hvor det var workshops og informasjon. Tema var “emigrasjon”, og hvilken påvirkning har det på verden og kulturen vår. De påfølgende dagene var ungdommene delt opp i forskjellige kursgrupper, og jobbet med matlaging, sosiale medier, musikk og kunst. Det sosiale samspillet er en viktig del av treffet. Det ble utendørs lazertag, god mat og mye tid til å henge sammen på kveldene.

Nordisk ungdomstreff i Tårnby i Danmark. Workshop.

De ansatte var storfornøyde med treffet.

– Turen ga gode opplevelser opplevelser, vennskap og minner for livet. Neste år er det Lillestrøm som skal være vertskap og arrangør. Vi gleder oss allerede!

Litt om samarbeidsavtalen

I Lillestrøm kommune har vi et samarbeid med Tårnby kommune i Danmark og Allingsaas kommune i Sverige. Hvert år arrangeres det et ungdomstreff i ett av landene, hvor det deltar ca 15 ungdommer fra hvert land. Tema og innhold for treffet utarbeides av en arbeidsgruppe bestående av 5 ungdommer fra de 3 landene.

«Demokrati» har vært overordnet tema for samarbeidet. Formålet med vennskapskommunenes ungdomsutveksling er å styrke og utvikle kommunenes historiske bånd: Språkkunnskaper, kulturelt samarbeide, utveksling og nytenkning. Tema på de nordiske ungdomstreffene kan være klima, demokrati, kultur, utdannelse og andre relevante samfunnsforhold.