Hva er innsyn?
Det er to ulike typer innsyn. Innsyn i egne personopplysninger gir kun innsyn til hvilke personopplysninger de ulike virksomhetene i kommunen har om deg. Innsyn i en sak gir deg tilgang til sakspapirer i hele saken du søker innsyn i.
Rett til innsyn
Når kommunen behandler opplysninger om deg, har du alltid rett til å vite:
- hvilke data som behandles
- hva opplysningene brukes til
- hvor lenge opplysningene skal lagres
Innsyn i egne personopplysninger gir kun innsyn til hvilke personopplysninger de ulike virksomhetene i kommunen har om deg. Dersom du ønsker innsyn i sakspapirer i en konkret sak må du enten søke selv i postlisten, eller søke om innsyn etter offentlighetsloven dersom dokumentene ikke er offentliggjort.
Slik ber du om innsyn
Du kan kontakte kommunen og be om å få innsyn i dine personopplysninger. Vi vil svare på henvendelsen din så fort som mulig, og senest innen 30 dager. I de tilfeller hvor søknaden er ressurskrevende kan det ta noe lengre tid før du får svar, vi vil i så fall informere deg om dette.
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Du må derfor legge ved kopi av gyldig legitimasjon. Dette gjør vi for å være sikre på at du er den du er, og at ingen andre gir seg ut for å være deg.
Kontaktinformasjon
Ved forespørsel om innsyn i egne personopplysninger:
- E-post: postmottak@lillestrøm.kommune.no
- Telefon: 66938000
- Brev: Postboks 313, 2001 Lillestrøm
Du kan også ta direkte kontakt med personvernombudet