Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret
For å selge tobakk og tobakkssurrogater må du være registrert i tobakkssalgsregisteret. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
- Har du flere salgssteder skal du registrere hvert enkelt salgssted.
- Registreringsplikten gjelder både faste utsalgssteder og midlertidig salg (inntil 30 dager).
- Registrering skal skje senest 14 dager før salget starter.
- Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret.
Registrer virksomheten din i tobakkssalgregisteret
Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet.
Tilsyn og kontroll av tobakkssalg
Vi i kommunen utfører 2 tilsyn i året på hvert faste utsalgssted. Vi fører tilsyn med salgsstedets internkontroll og sjekker at virksomheten overholder tobakksskadeloven.
Det er spesielt viktig at salgsstedet har rutiner for å forebygge salg av tobakksvarer og e-sigaretter til mindreårige.
Les mer om kravene til internkontroll i kapittel 4 i tobakksalgsforskriften
Les mer om regelverk og tilsyn på Helsedirektoratets hjemmeside
Brudd på tobakksskadelovgivningen
Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:
- retting av det ulovlige forholdet innen en nærmere frist
- salgsforbud i en periode
- tvangsmulkt
Tilsynsavgift (gebyr)
Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 5 420 kroner i 2024.
For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1 450 kroner i 2024.
Lover og regler
- Tobakksskadeloven
- Tobakksalgsforskriften
- Tilsynsordning for salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater
Kontakt
Kontakt helsedirektoratet ved spørsmål. E-post: postmottak@helsedir.no.
Ved spørsmål om tilsynsavgift kontakt: tone.wiker@lillestrom.kommune.no