Lillestrøm realfagssenter har som hovedmål å fremme barns læring i realfag og teknologiske fag, samt å øke interessen for disse fagene i skolen. Vi står ovenfor store og vanskelige samfunnsspørsmål, og for å løse disse på best mulig måte er det viktig å gi alle kommunens barn grunnleggende og allmenndannende kunnskap, slik at de også ser relevansen av realfagene.
Realfagsenteret drifter også sommerskolen og Norges største Newton-rom.
Om Lillestrøm realfagssenter
Lillestrøm realfagssenter er et kommunalt kompetansesenter for realfag og teknologi for skolene i Lillestrøm kommune.
Gjennom sin virksomhet skal Lillestrøm realfagssenter øke interessen for realfag og teknologi blant barn og unge i Lillestrøm kommune.
Målgrupper
Realfagssenterets primære målgruppe er lærere som underviser i naturfag, matematikk og realfaglige valgfag. I tillegg jobber realfagssenteret ut mot alle elevene i lillestrømskolen gjennom satsningen Newton Lillestrøm.
Hva gjør vi?
Realfagssenteret bidrar til kompetanseheving blant lærere i kommunen gjennom kommunale nettverk, kurs og workshops, i tillegg til å utvikle ressurser til bruk i skole som legger til rette for dybdelæring, motivasjon og interesse for realfag og teknolgi hos alle barn og unge.
Realfagssenteret drifter satsningen Newton Lillestrøm, organiserer First Lego League Explore i kommunen og er ansvarlige for Lillestrøm sommerskole.
Organisering
Lillestrøm realfagssenter er en del av oppvekstsektoren i Lillestrøm kommune og har lokaler i Sophie Radich skole.
Dette kan realfagssenteret hjelpe deg med
Kompetanseutvikling for lærere
Realfagssenteret har en rekke kurstilbud rettet mot lærere og skoler og kan bidra inn mot planleggingsdager eller kortere kurs i løpet av skoleåret, for et helt personale eller for en gruppe faglærere. Vi legger vekt på faglig dybde, praktisk utprøving, elevaktivitet og utforskende aktiviteter. I tillegg til kurstilbudene våre kan vi også lage kurs rettet mot spesifikke emner eller områder skoler ønsker å utvikle. Se her for konkrete forslag til kurs/workshops.
Kurs
Realfagssenteret skreddersyr kurs etter ønsker og behov fra skolene.
Vi kan holde både heldagskurs og timekurs, for hele personalet eller en gruppe faglærere. Vi legger vekt på faglig dybde, praktisk utprøving, elevaktivitet og utforskende aktiviteter. Eksempler på mulige kurstilbud:
Matematikk
Den gode matematiske klassesamtalen
Kurset fokuserer på hvordan kan vi tilrettelegge for utforskende og undrende klassesamtaler i matematikk gjennom bruk av metoder som «Samtaletrekk» og «5 Practices». Disse er godt egnet for ledelse av undervisningsaktiviteter som involverer kjerneelementer som «Modellering og anvendelse», «Utforskning og problemløsning» og «Resonnering og argumentasjon». De lar seg også godt kombinere med underveisvurdering.
Fysikk
Svingninger, bølger og stråling
Teori og demonstrasjonsforsøk som handler om å utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker. Vi tar også for oss energibevaring, energikvalitet og utforsker ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på.
Trykk, temperatur og varme
Teori og demonstrasjonsforsøk som handler om å utforske faseoverganger, kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem, samt det å bruke partikkelmodellen til å forklare faseoverganger og egenskapene til faste stoffer, væsker og gasser.
Kjemi
Sikkerhet på laben
Hva er det farligste vi håndterer på laben, og hva har vi lov å gjøre sammen med elever? I dette kurset tar vi for oss sikkerhet på naturfagrommet, risikovurderinger og avfallshåndtering, mens vi prøver ut et par morsomme og lærerike kjemieksperimenter.
Lekende lett kjemi
Praktisk gjennomgang av kjemiske eksperimenter med vekt på faglige forklaringer og dybdelæring. Det legges opp til både demonstrasjoner, forsøk, elevaktiviteter og tverrfaglighet.
Biologi
Mikroskopering
Mikroskopet åpner opp en helt ny verden! Vi går igjennom hvordan mikroskopet virker, tips og triks til bruk, samt hvordan lage egne preparater.
Stereolupe
Har du noen gang lurt på hvordan myggen egentlig ser ut, sånn tett på? Eller hvordan vi kan se forskjell på salt- og sukkerkrystaller uten å smake på de? Stereolupene gir oss en fantastisk mulighet til å se verden på en helt ny måte! Vi går igjennom hvordan stereolupa virker, hva vi kan bruke den til, samt tips og triks til undervisningen.
Pollinerende insekter
Hvordan hadde fredagstacoen sett ut om vi ikke hadde pollinerende insekter? Vi lar oss fascinere av det fantastiske samspillet mellom planter og insekter med fokus på begreper. Vi bruker humla som eksempel og ser på et tverrfaglig undervisningsopplegg.
Uteskole
Uteskole for 1.-4. trinn
Hvordan kan nærområdet bli en spennende utforskingsarena og en utvidet del av undervisningsrommet? Gjennom temaer tilpasset læreplan og årstid kan uteskole bli en integrert del av skolehverdagen, fylt med lek og utforsking for både store og små.
Programmering
LEGO Spike Essential for 1.-4. trinn
I denne workshopen lærer dere å bruke LEGO Spike Essential og får tips til bruk i undervisningen. Kurset vil involvere algoritmisk tenkning og anvendt programmering.
Algoritmisk tenkning og BlueBot for 1.-4. trinn
I denne workshopen tar vi utgangspunkt i kompetansemål i matematikk og går gjennom hva algoritmisk tenking er, tester ut analog programmering og lærer å bruke BlueBot.
Grunnleggende opplæring i Micro:bit
Kurs i programmering og algoritmisk tenkning som fokuserer på bruk av Micro:bit. Vi går gjennom enkle undervisningsopplegg som kan brukes i naturfag og matematikk. Kurset vil involvere algoritmisk tenkning og anvendt programmering, med referanser til LK2020.
Kurs i reelle datasett og modellering med programmering
I dette kurset kombinerer vi utforskende arbeidsmetoder, modellering og programmering i undervisningen. Det vil legges vekt på bruk av sensorer, innsamling av reelle datasett og dataanalyse gjennom bruk av programmering.
Fokusområder:
- Måling av fysiske størrelser
- Statistikk
- Modellering
- Regresjon
- Micro:bit
- Sensorer
- Kretslære
Kurset forutsetter grunnleggende ferdigheter innen programmering og er tilpasset lærere som underviser i matematikk og naturfag på ungdomstrinnet.
Utforskende undervisning
Utforskende undervisning
Tenkende klasserom
I et tenkende klasserom får elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk – både individuelt og kollektivt. Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom å arbeide undersøkende og diskutere mulige løsninger sammen.
Tenkende klasserom tar for seg 14 praksiser som bidrar til å skape engasjerende, motiverende og spennende undervisning der elevene får samarbeide og kommunisere om matematikk.
Vurdering
Endringer i læreplaner må også innebære endringer i vurderingsformer. Det er ikke lenger bare prøver eller skriftlige arbeider som skal gi informasjon om elevenes kompetanse. Det er heller ingen krav i læreplanen om å legge til rette for spesifikke vurderingssituasjoner (Udir kompetansepakke om ny læreplan, modul 6.1).
Noen sentrale spørsmål i kurset er:
- Hvilke kompetanser vurderer vi?
- Hvordan kan vi vurdere uten prøver?
- Hvordan kan vi bruke timene til å fremme et vurderingsgrunnlag?
Skoleprosjekter
Realfagssenteret kan bistå i søknadsprosesser til skoleprosjekter i realfag, teknologi eller tverrfaglig med realfagstema.
VitenTorsdag
VitenTorsdag avholdes i Newton Lillestrøm sine lokaler første torsdagen i måneden. Dette er et lavterskel-tilbud der lærere kan komme og teste ut ulike opplegg innenfor realfaglige temaer, med ulikt fokus hver gang. Invitasjon og påmelding publiseres publiseres i Teams for lærere og skoleledere.
Utlån av utstyr
Realfagssenteret har undervisningsmateriell som skolene kan låne. Dette er utstyr som brukes i en kort periode, som er avansert og i visse tilfeller ganske dyrt for skolene å kjøpe inn selv. Ta kontakt hvis det er interessant å låne noe av det vi har gjennom vår utlånsordning. Utstyret må hentes og leveres av skolene, og lånes ut i en begrenset periode etter avtale.
Realfagsrom
Realfagssenteret bistår i oppstart og gjennomføring av nyetablering av realfagsrom. I tillegg kan vi bistå med ominnredning og omorganisering av eksisterende realfagsrom.
Innkjøp
Realfagssenteret bistår gjerne med tips til hva slags utstyr man bør ha på ulike trinn og hvor dette kan kjøpes inn.
Forskning og prosjekter
FIRST® LEGO® League Explore
FIRST® LEGO® League Explore (FLLE) er et forsknings- og teknologiprosjekt som introduserer barn i alderen 6-9 år til en spennende verden av vitenskap og teknologi.
I Lillestrøm kommune har vi valgt å arrangere FLLE for kommunens 3. trinn.
I september hvert år frigis årets oppdrag og elevene har 8 uker å gjennomføre prosjektet på før det hele avsluttes med en stor kommunal finale hvor alle møtes i Skedsmohallen.
Hver klasse stiller som et lag, hvilket gjør at rundt 50 lag bestående av nærmere 1100 elever deltar på et felles prosjekt!
Deltakerne i FIRST® LEGO® League Explore får:
- forske på det som dagens forskere forsker på
- kjennskap til samfunnsaktuelle problemstillinger
- lære samarbeids- og presentasjonsferdigheter
- lage en kreativ og informativ poster/plakat
- designe en modell med et Exploresett
- programmere en LEGO® Education SPIKE Essential
- presentere prosjektet og modellen sin på en turnering
Girl Tech Fest
Girl Tech Fest er en teknologifest for jenter i 5.klasse.
En annerledes skoledag med teknologiske workshops og masse gøy. Målet er at flere jenter skal interessere seg for teknologi og få kunnskap om hvordan de kan være med på å utvikle verdiskapende teknologi i fremtiden.
MAM - Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning
MAM-programmet er designet for å fremme lærernes læring, og gir lærere hjelp til å undervise på en måte som ivaretar alle kjerneelementene og bidrar til dybdelæring i matematikk. Programmet består av ressurser som skoler eller lærergrupper kan bruke til kompetansehevinger, og er prøvd ut og videreutviklet over flere år.
I Lillestrøm kommune deltar skolene Sten-Tærud, Sørumsand, Bingsfoss, Skjetten og Åsenhagen, og prosjektet følges opp av Lillestrøm Realfagssenter og Matematikksenteret.
TRELIS - Teachers' Research Literacy for Science teaching
TRELIS vil utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
TRELIS består av seks arbeidspakker (AP), der AP 2 og AP 3 ser generelt på de implisitte og eksplisitte forskningskomponentene i lærerutdanningen, mens AP 4 og 5 tar for seg hva forskningsbasert lærerutdanning kan innebære i praksis i arbeidet med hhv utforskende arbeidsmåter og programmering i naturfag. AP 6 tar for seg samarbeidet mellom skoler og lærerutdanning og ser på hvordan disse kan ta i bruk forskningsbasert kunnskap gjennom «lærende nettverk».
Lillestrøm realfagssenter er mest involvert i arbeidspakke 6.